فواید قلبی عروقی افزودن Januviaبه درمان انسولین  برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 1 فوریه2016- تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان داد افزودن داروی سیتاگلیپتین(Januvia) به درمان  انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که سابقه ی بیماریهای قلبی-عروقی نداشته اند، مزایایی  را بهمراه دارد.

Januviaبا نام تجاری sitagliptinیک ممانعت کننده ی DPP-IVاست که برای کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. این دارو می تواند در کنار داروهای دیگر از جمله انسولین استفاده  شود.

 محققان دانشکده ی پزشکی، دانشگاه  Juntendoدرتوکیو به آنالیز اطلاعات 282 فردبالغ ژاپنی مبتلا به دیابت نوع 2 که هیچ سابقه ی بیماری قلبی-عروقی (CVD) نداشته و همگی تحت درمان انسولین بودند، پرداختند.

هدف آنها بررسی اثرات یک عامل کاهنده ی قند خون خوراکی بر پیشرفت آترواسکلروز(مسدود شدن عروق توسط مواد چرب که به عنوان پلاک شناخته می شود) بود که عامل  خطر اصلی  برای بیماریهای قلبی عروقی است .

شرکت کنندگان بصورت تصادفی در گروه سیتاگلیپتین یا گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه دارو، به بیماران یک بار در روز 100 میلی گرم سیتاگلیپتین داده شد. بیماران در گروه کنترل یا دوز بیشتری از انسولین دریافت کردند یا به درمان آنها یک سولفونیل اوره بنام glinideیا یک مهار کننده یآلفاگلوکوزیدازافزوده شد.

از اکوگرافی برای اندازه گیری تغییرات میانگین وحداکثر ضخامت انتیما- مدیا (IMI)درشریان کاروتید (CCA)استفاده شد. این شریان تأمین کننده ی خون به گردن  و سر است. این اندازه گیریها قبل از تحقیق و در هفته ی 52 و 104 ام تحقیق انجام شد. ضخامت انتیمای کاروتید نشانگر تحت بالینی آترواسکلروز است که می تواند با افزایش سن بیشتر شود.

نتایج تحقیق نشان داد سیتاگلیپتین سطح قندخون را نسبت به درمانهای موسوم بطورقابل توجهی کاهش می دهد اما سبب افزایش خطر هیپوگلایسمی یا کاهش وزن بدن نمی شود، اگر چه نتایج گروه درمانهای مرسوم  نیز نشاندهنده کاهش هموگلوبین A1Cبود.

 علاوه بر این، تغییرات IMIدر گروه سیتاگلیپتین بیشتر بود: پس از 104 هفته در گروه تحت درمان با سیتاگلیپتین میانگین  و ماکزیمم ICIکاروتید نسبت به شروع تحقیق بطورقابل توجهی کاهش یافته بود.

اختلافاتی بین اندازه گیریهای کاروتید سمت چپ و راست مشاهده شد، محققان می گویند به دلیل  تفاوت در این نتایج (بین ماکزیمم  IMIرگ کاروتید چپ و راست) ممکن است در تعبیر نتایج اغراق شود اگر بگوییم سیتاگلیپتین پیشرفت IMIکاروتید را کاهش می دهد. با این وجود نتایج کاروتید چپ قابل اعتمادتر از نتیجه ی منفی درماکزیمم IMIکاروتید راست است، که می تواند نتیجه ی underpowered sampleباشد( نمونه های مورد مطالعه دارای قدرت کم و واریاس بالا بوده اند  به عبارت دیگر توزیع  نمونه ها گسترده  تر است بنابراین  اثرات عملی  مهم دراین  نمونه ها تشخیص داده نمی شود) برای درک بیشتر این مطلب به آدرس زیر مراجعه کنید:

www.ma.utexas.edu/users/mks/statmistakes/UnderOverPower.html

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetes Careمنتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/adding-januvia-to-insulin-treated-type-2-diabetes-patients-could-have-cardiovascular-benefits-99787465.html